Submarining
'Submarining' en voeten
op het dashboard: maak deze
twee potentieel dodelijke fouten
als bijrijder niet

Niet alleen de bestuurders kunnen met hun gedrag de veiligheid in de auto garanderen. Ook als passagier heb je enige controle over je eigen veiligheid. Dit begint met een correcte zithouding.

Voeten op dashboard... 
Je voeten op het dashboard en de rugleuning ver naar achteren: als je het jezelf te comfortabel maakt in de auto, kan dit je veiligheid in gevaar brengen. Als er een ongeluk gebeurt, riskeer je ernstig letsel, waarschuwde testorganisatie Dekra twee jaar geleden. Een van de grootste gevaren is het plaatsen van je voeten op het dashboard.

Hoewel dit in Nederland niet officieel verboden is, kunnen de gevolgen rampzalig zijn. In Spanje kun je er een boete voor krijgen tussen de 80 en 200 euro, maar de gevolgen kunnen nog ernstiger zijn: het kan leiden tot gebroken benen en heupen en zelfs ernstige gezichtsbreuken.

Airbag opent met 300 km/u
Als een airbag geactiveerd wordt terwijl er een been op het dashboard rust, kan dat been met een snelheid tot wel 300 km/u in de richting van de eigenaar worden geslingerd. De verwondingen die hierdoor ontstaan, worden omschreven als ‘traumatisch’ en ‘levensveranderend’.

Naast de schade aan het been en de voet - dislocaties, breuken of amputaties - kan ook al het andere waarmee het been is verbonden, zoals het bekken en daarmee de wervelkolom, en waarmee het in contact komt - zoals het gezicht, de kaak, het voorhoofd, enzovoort - worden verbrijzeld.

Submarining
Wanneer je beide benen op het dashboard plaatst, kan de geactiveerde airbag jou als bijrijder bij een ongeval met hoge snelheid naar achteren duwen, waardoor jouw bekken onder de gordel doorglijdt. Dit fenomeen wordt ‘submarining’ genoemd en is afgeleid van ‘submarine’ voor onderzeeër en ‘er doorheen duiken’ en kan ernstige en zelfs dodelijke verwondingen veroorzaken.

Dit kan echter ook gebeuren wanneer je in een relaxte houding, half op je onderrug op de bijrijdersstoel, zit. Dergelijke ‘uit-positie-houdingen’ beperken de functionaliteit van de veiligheidsgordel, zelfs bij lage snelheden doordat het buikdeel van de gordel dan niet achter je heupen blijft ‘haken’. Het risico dat je bij een hoge snelheid onder de gordel doorschiet is groot, met alle gevolgen van dien.

Juiste positie gordel
Om de veiligheidsgordel zo goed mogelijk te laten werken, moet je er bij het vastmaken voor zorgen dat deze centraal over de schouder loopt - zonder dat deze jouw nek raakt, langs de zijkant van de arm loopt of onder je oksels ligt. De riem moet vanaf het begin strak zitten en mag niet over harde voorwerpen in de kleding gaan, zoals een mobiele telefoon of sleutels. De bovenrand van de hoofdsteun moet zich ter hoogte van de kruin bevinden.

Ondanks airbags en andere veiligheidssystemen is de gordel een belangrijke bescherming voor bestuurder en passagiers. Volgens Dekra draagt gemiddeld ​​slechts ongeveer 2 procent van de automobilisten over het algemeen geen veiligheidsgordel. Ter illustratie: Van de mensen die omkomen bij een auto-ongeluk droeg ongeveer één op de vijf geen veiligheidsgordel.

Guis & Partners | Oktober 2024

Phone icon

bel ons op
?????

email icon

Stuur een mail naar
?????

hous icon

Bezoek ons op
?????

bedrijfs logo wit

Guis & Partners is een erkend tussenpersoon in verzekeringen en financiële dienstverlening. Vanuit ons kantoor in Sliedrecht ontzorgen wij al ruim 80 jaar de particuliere en zakelijke markt. Dit doen wij op een persoonlijke, heldere en eerlijke wijze.

Contact
Openingstijden

Ma t/m Vr
08.30 - 17.00

Weekenden en avonduren op afspraak

© Dutch media lab